Błędy początkującego biznesmena, o czym warto pamiętać?

Błędy początkującego biznesmena, o czym warto pamiętać?

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej to niemal zawsze przysłowiowy „skok na głęboką wodę”. Jeżeli nie chcemy szybko utonąć, siłą rzeczy będziemy musieli umieć naprawdę dobrze pływać. W odniesieniu do prowadzenia biznesu bynajmniej nie oznacza to tylko i wyłącznie rozmachu, ambicji oraz determinacji.

Błędy początkującego biznesmena, o czym warto pamiętać? Krótki poradnik

Praktyka pokazuje, że wielu początkujących przedsiębiorców już na starcie popełnia błędy, które, kontynuując metaforę ze wstępu, stwarzają istotne ryzyko utonięcia. Jesteś zdeterminowany, masz ogromne pokłady ambicji i za wszelką cenę chcesz osiągnąć sukces? Świetnie. Niestety samo w sobie to jeszcze niewiele znaczy.

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej zawsze musi być poprzedzone stworzeniem sobie odpowiedniego zabezpieczenia na wypadek, gdyby sprawy nie rozwijały się według scenariusza optymistycznego. Co to oznacza w praktyce i jakie są możliwe odpowiedzi na pytanie pt. psychologia biznesu,o czym warto pamiętać? Przede wszystkim zawsze:

  • 1. Powinieneś posiadać plan awaryjny
  • 2. Nie powinieneś już na starcie inwestować w firmę wszystkich swoich środków finansowych
  • 3. Nie powinieneś działać według założeń opartych na optymizmie, lecz według chłodnej i rzeczowej kalkulacji

Inne błędy popełniane przez początkowych biznesmenów

Oczywiście, oprócz tego, co zostało wymienione powyżej istnieje jeszcze szereg innych odpowiedzi na pytanie pt. psychologia biznesu, o czym warto pamiętać? Bardzo często początkujący przedsiębiorcy nie rozdzielają finansów firmowych od finansów osobistych, np. wykorzystując bieżące dochody firmy do opłacania prywatnych rachunków lub też po prostu „na życie”. Pamiętaj, że własny biznes to nie samo, co praca na etacie. Już na wstępie nie tylko „powinieneś”, ale wręcz „musisz” całkowicie rozdzielić finanse firmy od finansów osobistych.

Kolejna kwestia to rzecz jasna opracowanie odpowiedniego, tj. przemyślanego i bazującego na rzeczowej analizie modelu biznesowego. Mówiąc innymi słowy: zanim na serio rozpoczniesz działalność upewnij się, że Twoja firma naprawdę ma realne szanse na znalezienie klientów. Nie licz na to, że w zetknięciu z Twoim biznesem klienci zrobią „Wow!” i nagle całkowicie zmienią swoje preferencje. Oczywiście, nie oznacza to, że należy popadać w inną skrajność, tj. działanie wyłącznie według już istniejących i wielokrotnie powielanych szablonów.

Kolejna rzecz: rób to, na czym się znasz. Przez wiele lat trenowałeś sporty walki? Zapewne znasz lokalny rynek i wiesz, czy otworzenie własnej szkoły np. kick boxingu w danym miejscu ma szanse powodzenia. To samo tyczy się innych dziedzin: najlepszą analizą danej branży zawsze jest jej znajomość „od wewnątrz”.