Sprzęgło to jeden z najważniejszych elementów samochodu, który posiada manualną skrzynię biegów. To za pośrednictwem sprzęgła możliwe jest przekazanie energii z silnika do skrzyni biegów, co pozwala na zwiększenie bądź zmniejszenie obrotów kół pojazdu. Dzięki sprzęgłu samochód jest w stanie w dogodny i sprawny sposób ruszyć z miejsca oraz zahamować. Bardzo istotne jest, by dbać o sprzęgło, gdyż odpowiednio używane może posłużyć nam przez całą żywotność pojazdu. O tym, jak działa sprzęgło możemy dowiedzieć się z dalszej części artykułu.
Jaka jest budowa sprzęgła
W pojazdach z manualną skrzynią biegów, najpopularniejszym rodzajem sprzęgła jest sprzęgło cierne. Jest ono zbudowane z koła zamachowego, tarczy sprzęgła, wałka sprzęgłowego oraz docisku sprzęgła. Tarcza sprzęgła odpowiada zarówno za przenoszenie i rozłączenie napędu w relacji silnik – skrzynia biegów. Dodatkowo tarcza dzięki swojej budowie amortyzuje przeciążenia powstałe podczas przyciskania oraz zwalniania pedału gazu, oraz w przypadku gwałtownego ruszania. Wałek sprzęgłowy natomiast jest elementem, który możemy zauważyć jako ten element, który wystaje ze skrzyni biegów. To na nim montuje się tarczę sprzęgła, która wykonuje ruch zarówno obrotowy, jak i przesuwny po wałku sprzęgła.
Jak działa sprzęgło w samochodzie
Silnik tworzy moment obrotowy całego pojazdu. By auto mogło zostać wprawione w ruch, ów moment obrotowy musi przejść z silnika przez skrzynię biegów aż na koła. Jednak ciągłe przekazywanie momentu obrotowego zbyt eksploatowane by cały system, dlatego też sprzęgło dozuje przekazywanie tej energii. Wciskając sprzęgło, uniemożliwiają przepływ momentu obrotowego, dzięki czemu możemy ruszyć samochodem z miejsca bądź zmienić bieg. Podczas tego zabiegu docisk sprzęgła jest odsuwana od tarczy, dzięki czemu energia nie jest przekazywana.
Jakie problemy ze sprzęgłem zdarzają się najczęściej
Żywotność sprzęgła jest ściśle uzależniona od modelu pojazdu, jak i naszego stylu jazdy. Średnia żywotność sprzęgła klaruje się w widełkach pomiędzy 40 a 100 tysiącami kilometrów przejechanych przez pojazd. Objawy zużycia sprzęgła mogą być różne. Napowszechniej zdarza się problem z gwałtownym ruszaniem z miejsca, brak możliwości przyspieszenia pojazdu, twardy pedał sprzęgła lub dziwne odgłosy dochodzące z okolic skrzyni biegów. Jeżeli zaobserwujemy tego typu objawy, niezwłocznie powinniśmy udać się na przegląd. Warto zwrócić również uwagę na jakość obsługi sprzęgła podczas zakupu samochodu używanego. Warto postawić na używane samochody z gwarancją, w ramach której naprawione zostaną wszystkie usterki związane ze szwankującym sprzęgłem.