Odchudzanie w skuteczny sposób - porady na forum

Otyłość

Czy nadmierny stres może wywołać nadwagę?

Czy stres wywołuje otyłość?

Otyłość
Foto: sxc/mzacha

Czy to prawda, że sposób jedzenia oraz ilość dostarczanych organizmowi pokarmów ma związek z poziomem stresu? Tak, ludzie nauczyli się już w dzieciństwie, że poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad sytuacją wiążę się z matką i karmieniem piersią.

To skojarzenie jest zupełnie normalne, ale w życiu człowieka dorosłego może niestety przybrać formę wyolbrzymioną a przez to szkodliwą.
Kiedy tak się dzieje? W sytuacji, gdy np. nauczymy się reagować na nasze potrzeby emocjonalne poprzez wypełnienie pokarmem żołądka i związane z tym faktem poczucie błogości i przyjemności. Jest to zaspokojenie co najmniej dwóch podstawowych potrzeb człowieka - głodu i bezpieczeństwa. Ponieważ wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy ze związku pomiędzy sytością a poczuciem bezpieczeństwa w sytuacji oddziaływania na nich stresu, nie są także w stanie przerwać tej relacji, którą można nazwać „emocjonalnym jedzeniem”.

Trzeba uważać, bo jedzenie może przeistoczyć się w nałóg. Trzeba uważać, bo jedzenie może przeistoczyć się w nałóg. Foto: sxc/donkeyrock
Naukowcy rozumieją dziś zjawisko objadania się jako sposób na redukowanie niepokoju, frustracji i obniżenie poczucia winy. Ludzie otyli „używają jedzenia” jako sposobu na odzyskania samokontroli nad własnym poziomem emocji. Można to określić mianem zastępczej formy radzenia sobie ze stresem, której ubocznym efektem jest nieustanne zwiększanie się wagi ciała. W takim przypadku mamy do czynienia ze zjawiskiem „błędnego koła”, gdzie stres prowadzi do nadmiernego jedzenia, a nadmierne jedzenia do otyłości, obniżenia samooceny i poczucia niemożności wyjścia z sytuacji. Jeśli więc rzeczywistym powodem nadmiernego objadania się jest stres, jedynym sposobem walki z nadwagą jest identyfikacja rzeczywistych źródeł stresu, przestrzeganie odpowiedniej ilości godzin snu, które zwykle są zaburzone i narzucenie właściwego oraz systematycznego rytmu jedzenia (śniadanie – obiad – kolacja).
Otyłości nie wolno sprowadzać wyłącznie do problemów o charakterze psychologicznym. Może się zdarzyć, że człowiek psychicznie sprawny, w pełni usatysfakcjonowany ze swojego życia rodzinnego i zawodowego manifestuje olbrzymi i niepohamowany apetyt. To jednak mniejszość. Większość to ludzie, którzy próbują wypełnić nudę, czasem samotność, smutek czy złość uczuciem sytości i odprężenia pojawiającym się w trakcie jedzenia. Z otyłością niestety związane jest także spowolnienie ruchowe, brak dyscypliny wewnętrznej i objadanie się w przeróżnych porach dnia. Równocześnie towarzyszy temu poczucie winy, wstyd, depresja a nawet chęć całkowitego wycofywania się z życia towarzyskiego.
Małe przyjemności mogą nas wiele kosztować... Małe przyjemności mogą nas wiele kosztować... Foto: sxc/mzacha
Obserwacja naukowa pokazuje, że istnieje konflikt pomiędzy tendencją do konsumpcji wysoko kalorycznych pokarmów w celu szybkiego osiągnięcia uczucia przyjemności, a długoterminowymi, negatywnymi dla zdrowia skutkami objadania się. Stres życia codziennego nie może być rozwiązywany poprzez jedzenie (a już szczególnie w nadmiernej ilości). Stres staje się czynnikiem towarzyszącym otyłości. Czy możliwa jest walka z otyłością bez redukcji stresu? Należy zakładać, że nie. Jakie techniki leczenia, mające związek ze stresem, mogą służyć do walki z nadwagą? Między innymi to zmiana tempa jedzenia (im wolniej tym lepiej), uświadamianie źródeł stresu i ich eliminacja, wzmacnianie procesu samokontroli nad spożywaną dietą i unikanie automatycznego reagowania w sytuacji stresu. Ta automatyczna reakcja, utrwalona doświadczeniami z przeszłości jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ prowadzi zwykle do spożywania dużej ilości pokarmów bez świadomości i poczucia winy.
Więcej na stronie: www.bodyclinic.pl Autor: K. Krawiec Royal Brand PR   (29.11.2009)


Tematyka otyłość nadwaga jedzenie przekąski objadanie się stres depresja

Otyłość opinie

Możliwość dodawania komentarzy czasowo wstrzymana.


Walka z otyłością

Walka z otyłością

Jak nastawić się do walki z otyłością? Czy nasze nastawienie może pomóc w walce z otyłością? Jak walczyć z otyłością?
Operacja bariatryczna

Operacja bariatryczna

Czy operacja bariatryczna pomoże mi osiągnąć wymarzoną figurę? Co to jest operacja bariatryczna? Dla kogo operacja bariatryczna?
Cukrzyca

Cukrzyca

Jak żyć z cukrzycą? Jak leczyć cukrzycę? Czym jest cukrzyca?
Kalorie w produktach

Kalorie w produktach

Ile kalorii mają produkty?

Ryby

Czy wszystkie ryby są na równi wartościowe?
Efekt jojo - odchudzanie

Efekt jojo - odchudzanie

Jak schudnąć bez efektu jojo? Jak schudnąć i nie przytyć?
Bakalie

Bakalie

Jak wzbogacić dietę? Czy warto jeść bakalie i orzechy? Jak zdrowo podjadać między posiłkami?

Stres a cera

Czy stres piękności szkodzi? Jak stres wpływa na cerę? Dlaczego stres szkodzi urodzie?
Zimowe przygnębienie

Zimowe przygnębienie

Jak pokonać zimowe przygnębienie? Co na zimową chandrę? Jak walczyć z depresją?
Diety

Diety

Czy istnieje dieta cud? Jaką dietę stosować? Jaka dieta jest najlepsza?
Efekt jojo

Efekt jojo

Jak uniknąć efektu jojo? Czy grozi mi efekt jojo? Co to jest efekt jojo?
Odchudzanie

Odchudzanie

Jak skutecznie się odchudzać? Jak schudnąć?
Oczyszczanie organizmu

Oczyszczanie organizmu

Jak oczyścić organizm? Jak szybko schudnąć?

Skuteczne odchudzanie!
Ta strona stosuje pliki cookies w celu poprawnego działania niektórych funkcji. Korzystanie ze strony z włączoną obsługą plików cookies (domyślne ustawienie większości przeglądarek internetowych) oznacza, że będą one umieszczane w Państwa komputerze (tzw. urządzeniu końcowym). Kliknij, by dowiedzieć się więcej o tzw. ciasteczkach...