Odchudzanie w skuteczny sposób - porady na forum

Wegetarianizm

Czy warto zostać wegetarianinem? Czy wegetarianizm jest bezpieczny?

Czy wegetarianizm jest zdrowy?

Wegetarianizm
Foto: sxc/goocis

W nowoczesnym świecie słowo wegetarianizm nabiera nowego znaczenia. Nie jest to już tylko zwykła dieta polegająca na unikaniu mięsa, ale jest to styl życia, wręcz ideologia oparta na pozytywnym nastawieniu do otaczającego nas świata, ludzi i zwierząt.

Bezpieczny wegetarianizm?
Jeżeli chcemy przejść na wegetarianizm musimy być świadomi tego, że rezygnacja z mięsa może prowadzić do niedoborów pewnych witamin i minerałów w naszym organizmie. Są to między innymi: białko, żelazo, witamina B12, witaminy A i D, cynk, wapń oraz kwas foliowy. Dlatego tak istotne jest prawidłowe komponowanie posiłków, aby dostarczały wszystkich niezbędnych do życia składników odżywczych. Należy pamiętać, że hipowitaminoza, czyli niedobór witamin w źle zbilansowanej diecie wegetariańskiej, może być przyczyną poważnych komplikacji zdrowotnych.

Co w zamian?
Jednym ze skutów ubocznych diety wegetariańskiej może być niewystaczająca ilość dostarczanego organizmowi białka, którego podstawowym źródłem jest właśnie mięso. Wegetarianie zastępują mięso produktami zawierającymi duże ilości protein, jak choćby: nabiałem, zbożami, roślinami strączkowymi czy orzechami. Kolejny problem to niedobór żelaza – niezwykle cennego pierwiastka w ludzkim organizmie. Chociaż wegetarianie uzupełniają jego deficyt żelazem pochodzenia roślinnego, to jest ono o wiele gorzej przyswajane niż zwierzęce. Wtedy trzeba regularnie spożywać takie produkty, w których stwierdzono wysoką ilość żelaza: rośliny strączkowe, wszystkie zielone warzywa, płatki owsiane, otręby, soczewicę, kaszę, pestki z dyni, suszone morele, wyroby sojowe, np. ser tofu, pieczywo pełnoziarniste oraz orzechy. Dodatkowo można wspomóc organizm w przyswajaniu tego pierwiastka za pomocą witaminy C, np. dodając sok z cytryny do sałatki.
Niedobory witaminy B12, A, D, cynku i wapnia uzupełnimy jedząc, oprócz warzyw i owoców, spore ilości orzechów, pestek dyni i słonecznika, nasion strączkowych, drożdży, jaj, otrąb, ciemnego ryżu, nasion sezamu, pieczarek, migdałów oraz przetworów mlecznych.

Wszystkie zielone warzywa to bogate źródło żelaza. Wszystkie zielone warzywa to bogate źródło żelaza. Foto: sxc/Ayla87
Orzechy i suszone owoce to bogate źródło żelaza oraz innych cennych pierwiastków niezbednych dla wegetarian. Orzechy i suszone owoce to bogate źródło żelaza oraz innych cennych pierwiastków niezbednych dla wegetarian. Foto: sxc/chidsey
Wegetarianie są zdrowsi i szczęśliwsi, ponieważ żyją w zgodzie z naturą. Wegetarianie są zdrowsi i szczęśliwsi, ponieważ żyją w zgodzie z naturą. Foto: sxc/Eqahen

Zalety diety wegetariańskiej
Dobrze przemyślana i odpowiednio skomponowana dieta wegetariańska może przynieść więcej pożytku naszemu organizmowi niż szkody. W jaki sposób? Osoby stosujące wegetarianizm mają niższą masę ciała, czyli są szczuplejsze – co nie pozostaje obojętne dla ceniących piękny wygląd. Dzięki dużym ilościom spożywanego błonnika regulowane są procesy trawienia, co przeciwdziała zaparciom. Poza tym wegetarianie spożywają zdecydowanie mniej tłuszczu, dlatego też mają mniej kłopotów z cholesterolem, nadciśnieniem tętniczym krwi, miażdżycą i osteoporozą. Znacznie rzadziej też przechodzą zawał serca i zapadają na niektóre nowotwory. Wegetarianie żyją przeciętnie od kilku do kilkunastu lat dłużej niż osoby często jedzące mięso. Są odporniejsi na infekcje i przeziębienia, a dodatkowo odrzucając mięso nie zjadają hormonów ani innych środków chemicznych dodawanych do pasz podczas hodowli zwierząt. Autor: PytamSię   (5.06.2010)


Tematyka wegetarianizm warzywa owoce mięso żelazo białko witaminy hipowitaminoza

Wegetarianizm opinie

Mam koleżankę, która jest wegetarianką i... Gość (7.06.2010 / 18:24)

Mam koleżankę, która jest wegetarianką i źle dobiera składniki. Jest blada, chorowita i przeraźliwie chuda. Lekarz ją okrzyczał ale i tak nic sobie z tego nie robi. Wszystko dla dobra zwierząt...

Dieta wegetariańska nie jest wcale lepsz... Barbara (17.07.2010 / 20:37)

Dieta wegetariańska nie jest wcale lepsza od normalnej diety bogatej w produkty pochodzenia zwierzęcego, jedyna różnica to taka, że mięso zostaje zastąpione nabiałem i mlekiem, zbyt duże obciążenie dla organizmu powodujące kwasowość, czyli toksyczność wewnętrzną. Prawdziwa dieta przynosząca korzyści zdrowotne do dieta VEGAŃSKA, jedynie całkowita eliminacja produktów pochodzenia zwierzęcego i zastąpienie ich produktami pochodzenia roślinnego, typu kasze, grochy, soja itp. Zapraszam do lektury T.Colin Campbell 'The China Study'

Ale bzdury! dieta wegetariańska w której... franz (23.08.2010 / 22:08)

Ale bzdury! dieta wegetariańska w której są i jajka i mleko nie ma znaczącego wpływu na organizm - i tak dostarczamy produkty pochodzenia zwierzęcego(w końcu jajko to kurczak przed narodzeniem), więc jeśli ktoś ma niedobory jedząc mięso bedzie je miał również na diecie wegetariańskiej - źle zbilansowana dieta to źle zbilansowana dieta. a propos białka polecam przeczytać załaczoną odpowiedź dietetyka na podobny artykuł: http://www.wegetarianie.pl/Article1950.html

dieta wegańska wymaga na pewno dużo więc... franz (23.08.2010 / 22:11)

dieta wegańska wymaga na pewno dużo więcej uwagi, ale jak ktoś się przyłoży to na pewno wyjdzie mu to ona zdecydownie na zdrowie!

Barbaro, dieta wegetariańska jest lepsza... miłka (9.01.2011 / 13:35)

Barbaro, dieta wegetariańska jest lepsza niż mięsna, ponieważ wegetarianie często żyją dłużej, rzadziej chorują na nowotwory, zawały, miażdżycę, astmę itp itd (już o chorobach typu szalonych krów, ptasia grypa, motylice wątrobowe itd nie wspomnę), poczytaj proszę wiele fachowych i rzetelnych badań np prowadzonych przez WHO wiele lat, a sama zobaczysz :)
pozdrawiam

ja jestem wegetarianką od 4 miesięcy i b... mika (7.10.2011 / 14:40)

ja jestem wegetarianką od 4 miesięcy i by nie nabawić się anemii biorę raz na 2 tygodnie tabletkę chelaferr forte, jest suplementem dostępnym na receptę i bardzo dobrze się wchłania

Możliwość dodawania komentarzy czasowo wstrzymana.


Zdrowie zimą

Zdrowie zimą

Jak dbać o zdrowie w okresie zimowo - wiosennym? Jak naturalnie wzmocnić odporność organizmu? Czy stosowanie suplementów diety pomaga nam się uodpornić?
Kalorie w produktach

Kalorie w produktach

Ile kalorii mają produkty?
Przyrządzanie warzyw

Przyrządzanie warzyw

Jaki sposób przyrządzania warzyw jest najzdrowszy? Który sposób przyrządzania potraw pozwoli zachować najwięcej składników odżywczych? Jaki sposób przyrządzania potraw jest najzdrowszy?
Grillowane warzywa

Grillowane warzywa

Jak przygotować warzywa z grilla? Ciekawe przepisy na grilla? Jak grillować warzywa?
Soki warzywne

Soki warzywne

Jak przygotować soki warzywne?
Witamina A

Witamina A

Dlaczego witamina A jest nam potrzebna? Gdzie znajdziemy witaminę A? Jak działa witamina A?

Ryba po Grecku

Jak zrobić rybę po Grecku?
Owoce morza

Owoce morza

Czy owoce morza są tak wartościowe jak ryby? Jakie składniki zawierają owoce morza?
Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

Dla kogo przeznaczona jest dieta śródziemnomorska? Czym jest dieta śródziemnomorska? Czy dieta śródziemnomorska jest skuteczna?
Kuchnia grecka

Kuchnia grecka

Czy warto spróbować kuchni greckiej? Czy warto pojechać do Grecji? Jaka jest kuchnia grecka?
Bakalie

Bakalie

Jak wzbogacić dietę? Czy warto jeść bakalie i orzechy? Jak zdrowo podjadać między posiłkami?

Sorbet owocowy

Jak zrobić sorbet owocowy?
Klopsy drobiowe

Klopsy drobiowe

Jak zrobić klopsy z drobiu?

Skuteczne odchudzanie!
Ta strona stosuje pliki cookies w celu poprawnego działania niektórych funkcji. Korzystanie ze strony z włączoną obsługą plików cookies (domyślne ustawienie większości przeglądarek internetowych) oznacza, że będą one umieszczane w Państwa komputerze (tzw. urządzeniu końcowym). Kliknij, by dowiedzieć się więcej o tzw. ciasteczkach...